mandag den 14. december 2015

Årets albums 2015

Også i år kårer jeg årets bedste albums.


1. HEALTH - Death Magic


Ikke så meget at rafle om i år, synes jeg ikke.

Death Magic er en helt ideel blanding af støj og pop og den plade, jeg håbede HEALTH (eller nogen andre) på et eller andet tidspunkt ville lave, men overhovedet ikke forventede de havde lyst til at lave.

Det her er bombastisk og muskuløs pop - trommeslageren får godt nok losset til tønderne - der virkelig fylder noget i højtalerne. Og sangene er ovenikøbet gode .

De sigter fortsat efter chokeffekten, kan man roligt sige, men hvor jeg tidligere ikke gad lytte HEALTHs albums til ende er det her altså en plade, jeg har hørt igen og igen, også de larmende passager. Der er faktisk nuancer bag musklerne.

2. Them Are Us Too - Remain

3. Cold Showers - Matter of Choice


Begge disse plader er udgivet på pladeselskabet DAIS, som jeg har fået øjnene op for i det forløbne år. 

DAIS udgiver en blanding af postpunk, industriel og noise, og ovenstående ligger inden for hvad jeg ville kalde postpunk.

Them Are Us Too falder indenfor Shoegaze traditionen fra senfirser/starthalvfemserne - men i en opdateret mere elektronisk form.

Cold Showers er mere klasisk postpunk - og jeg hører noget Cure anno midtfirserne i deres lyd.


4-6.
The Soft Moon - Deeper
Beach House - Thank Your Lucky Stars
Grimes - Art Angels


I semi-tilfældig rækkefølge. Soft Moon viderefører postpunken, Beach House leverer et enestående, overraskende elektronisk og afdæmpet album, mens det længe ventede album fra GRIMES faktisk er ligeså godt som alle siger.

7-13
Susanne Sundfør - Ten Love Songs
Camouflage - Greyscale
MS MR - How Does It Feel
New Order - Music Complete
Chvrches - Every Open Eye
Young Galaxy - Falsework
Molly Nilsson - Zenith


I tilfældig rækkefølge. Camouflage kom tilbage og det gjorde New Order også. Chvrches album er nok ikke helt så godt som deres første, mens Molly Nilsson, måske godt kunne fortjene at komme højere op på listen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar